أعطيـــك عمرى

لك قلبى ..... لا أعلم منذ متى ......؟ ولكننى أدرك أنه بين يديك دوماً والذى لك لا يأخذه أحد منك ، وإن اُخذ منك تسترده بلمسات حُبك نعم سيدى اُحبــــــــك ليس لأنى موضع أهتمامك ، بل لأن أهتمامك هذا نتيجة فعلية لعظيم حُبــــــــــــــــك .

رسالة تشجيعية فى الامتحانات - يناير 2009

شاطر
    Admin
    المدير العــــــــــــام
    المدير العــــــــــــام

مُساهمة من طرف Admin في السبت يناير 10, 2009 6:20 am

سلام رب المجد

لو قريت الورقة دى بتركيز هتلاقى فيها حق هيفرق معاك طول حياتك!!

ممكنيكون الواقع إنك ضعيف محتاس قـدام كومة المذاكرة الــى مستنياك، مش عارف عارف تبدأ منين ولا إزاى!! وممكن واحد تانى يقول تجربتى الى فاتت فى الامتحانات دايماً قدامى وحاسس انه مفيش فايده، أنا عايز أهرب من المذاكرة بأى شكل بس مش نافع..

اصحابى، خلونا نحط الى قاله ربنا فى حسابنا وساعتها هاتتغير حساباتنا، وهيتغير كلامنا وهيتحول اتجاه تفكيرنا من الاستسلام للهزيمة إلى التحدى ومقاومة الفشل..

خلونىأحط قدامكم وعد من وعود الرب العظيمة وهو

«تَكْفِيكَ نِعْمَتِي، لأَنَّ قُوَّتِي فِي الضُّعْفِ تُكْمَلُ»

لما بولس حط الوعد ده فى حساباته قال من كل قلبه فى 2كو12: 10

"لأَنِّي حِينَمَا أَنَا ضَعِيفٌ فَحِينَئِذٍ أَنَا قَوِيٌّ."..

ودىحسبه صح جداً، مش لبولس بس لكن لكل واحد بيصدق فى ربنا كمان. أيوه.. ممكن اقولها كده انا ضعيف قـــدام كل المذاكرة دى ومعنديش قوة كفايه لكـن نعمه ربنا اللى مش محدوده بتقدم لى قوة ملهاش نهايه، والنتيجة أنى مش ضعيف لكن قوى. وقوة ربنا كافية لى عشان تدينى النجاح والنصرة..

رددالوعد ده ووعود زيها من الوعود الكثيرة اللى ماليه كتابنا المقدس العظيم، وواجه بالوعود دى الأفكار المُخيفة اللى بتحاربك.. فى كل صبح جديد اعمل كده واحسبها صح، واشكر ربنا عشان كلامه وقول مع بولس "أنا قوى- وقول كمان بطل أنا، بطل أنا فى المسيح"..

اصحابى.. اسمحوا لى احط قدامكم كلمات الرسول يوحنا

كَتَبْتُ إِلَيْكُمْ أَيُّهَا الأَحْدَاثُ لأَنَّكُمْ أَقْوِيَاءُ، وَكَلِمَةُ اللهِ ثَابِتَةٌ فِيكُمْ، وَقَدْ غَلَبْتُمُ الشِّرِّيرَ..1يو2: 14

فين مصدر القوة هنا؟؟

هوفى ثبات كلمة الله فيّ.. انى اتمسك بوعــود ربنا اللـــى بتقدمها لـى الكلمة وأملأ ذهنى بيها وأقولها باستمرار، فتهرب أفكار الخوف والاحباط والتشتيت من جوايا..

ثقأن الله (يُعطى المعى قدرة) اش40: 29، وأنه سيحولك من الضعف الى القوة.. لذا أشجعك صديقى أنك تبتدى كل يوم جديد بتسبيح للرب الهك العظيم اللى عايز يجعل حياتك عظيمة وفى الارتفاع ومن مجد الى مجد...

وأخيراًعايز أن أشجعك انك تجتهد فى المذاكرة جداً.. والكتاب نفسه بيقول:

فِي الصَّبَاحِ ازْرَعْ زَرْعَكَ وَفِي الْمَسَاءِ لاَ تَرْخِ يَدَكَ

لأَنَّهُ لاَ بُدَّ مِنْ ثَوَابٍ وَرَجَاؤُكَ لاَ يَخِيبُ

أَرَأَيْتَ رَجُلاً مُجْتَهِداً فِي عَمَلِهِ؟ أَمَامَ الْمُلُوكِ يَقِفُ.
    لاَ يَقِفُ أَمَامَ الرَّعَاعِ!

اَلْعَامِلُ بِيَدٍ رَخْوَةٍ يَفْتَقِرُ أَمَّا يَدُ الْمُجْتَهِدِينَ فَتُغْنِي

يَدُ الْمُجْتَهِدِينَ تَسُودُ أَمَّا الرَّخْوَةُ فَتَكُونُ تَحْتَ الْجِزْيَةِ

لو انت فى امتحانات الوقت ده تشدد وامسك فى الحق
    وانتظر معاملات خاصة من الرب ليك

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين ديسمبر 11, 2017 2:18 am